הסיפור מאחורי Sleeping Satellite

הסיפור מאחורי Sleeping Satellite

למאזיני הרדיו ברחבי בריטניה היה קשה להתעלם מפרסומת די מוזרה ששידורה החל לקראת סוף חודש אוגוסט 1992. "האם אתם יודעים מהו הדבר שאליו אסטרונאוטים מתגעגעים יותר מכל כשהם נמצאים בחלל?", שאל הקריין ומיד ענה: "ניחשתם נכון – ל-Tasmin Archer". המאזינים נותרו כעת עם חידה חדשה – מי זו Tasmin Archer? את התשובה הם יקבלו תוך זמן לא רב לאחר שהיא תוציא את סינגל הבכורה שלה Sleeping Satellite ותכבוש באוקטובר 1992 את פסגת המצעד הבריטי.

Archer נולדה ב-1963 בעיר ברדפורד שבצפון אנגליה להורים ילידי ג'מייקה שעבדו בבית חרושת מקומי. ברדפורד הצמיחה מתוכה אמנים בודדים בלבד שהגיעו להישגים משמועתיים במצעד הבריטי. בין אלו שהצליחו בשנות ה-70 ניתן למצוא את להקת Smokie ואת Kiki Dee שאמנם הגיעה למקום הראשון, אך רק בזכות הדואט שלה עם Elton John. שנים מאוחר יותר הצטרפו לרשימה גם אמנים כמו Gareth Gates ו-Kimberley Walsh מ-Girls Aloud.
האמנים האהובים על Archer, שנמשכה לעולם המוזיקה כבר מגיל צעיר, היו  Judy Garland, Nat King Cole ו-Bing Crosby. את ימי נעוריה היא העבירה בעיקר בהכנת קלטות ובכתיבת שירים.

לאחר שסיימה את לימודיה בקולג' המקומי, היא החלה לעבוד במתפרה והיתה פקידה במשרדו של שופט. היא הצטרפה להרכבים מקומיים בברדפורד ושרה בקולות רקע. מאוחר יותר, היא התקבלה לעבודה באולפן ההקלטות "Flexible Response" שבו, לדבריה, עשתה כמעט הכל: מניקוי חדר השירותים ועד לשירה. זה היה גם המקום שהיה עבורה נקודת הפתיחה לקריירה האמיתית שלה.
"תמיד שנאתי את המראה שלי, את האף שלי, את השיניים שלי, אבל כשגיליתי את יכולת השירה שלי הכל השתנה – זה היה המקום שעזר לי לשכוח מהכל ולהתגבר על המחשבות האלה" סיפרה Archer.
באולפן ההקלטות היא פגשה את הצמד John Beck הקלידן ו-John Hughes הגיטריסט. השלושה הפכו לחברים והחלו לעבוד יחד. הם קראו לעצמם The Archers, הקליטו מספר גרסאות דמו לשירים ושלחו אותן לכמה חברות תקליטים שהתעלמו ולא החזירו תשובה. אחד השירים שנכתבו אז, בקיץ 1989, היה הדמו של Sleeping Satellite.

בסתיו אותה שנה התגלגלה הקלטה של הדמו לידיו של Ian McAndrew שעסק בניהול אמנים והקים אז את חברת Wildlife Entertainment. בעתיד הוא יהפוך לחלק מההצלחה של קריירה של אמנים כמו Travis וה-Arctic Monkeys.
McAndrew שמע את ההקלטה ונסע מיד לברדפורד כדי להחתים אצלו את השלישייה.
בספטמבר 1990 נחתם חוזה ההקלטות בלייבל EMI. בחטיבה הבריטית של הלייבל נערכו באותה תקופה שינויים בהנהלה. מי שהובא לשם מצרפת כדי לעמוד בראשה היה Jean-Francois Cecillon שהחליט על אסטרטגיה של מציאת אמנים חדשים בעלי איכויות מיוחדות שיהפכו למצליחים בטווח הארוך ולא יהיו רק "זמרים של שיר אחד". הוא בחר שניים כאלו כדי לממש את האסטרטגיה הזו. אלה היו Jon Secada ו…Tasmin Archer. "השירה שלה נשמעה לי כל כך מקורית, היה בה משהו עדין ומיוחד" סיפר Cecillon.
כחלק מהחוזה נמחק השם  "The Archers". שמה של Tasmin Archer נותר כעת לבדו בחזית למרות ששני שותפיה היו עדיין איתה. מכאן התנהלו הדברים באופן די איטי. רק בינואר 1992 ולאחר שהוחלף המפיק הושלמה העבודה על האלבום הראשון – "Great Expectations". לאחר מספר הופעות הרצה, הוחלט שהסינגל הראשון יהיה אותו Sleeping Satellite שכאמור הוקלט לראשונה 3 שנים קודם.

למעשה, מועד ההקלטה הראשון של השיר לא היה מקרי בהתחשב בנושא שלו – הנחיתה הראשונה על הירח שבקיץ 1989 מלאו לה בדיוק 20 שנה. ל-John Hughes היה רקע הנדסי ותואר מאוניברסיטת לידס שבמהלכו הוא התעניין ועסק בעולם החלל ומשם שאב את ההשראה. השיר מביע ביקורת ואכזבה מכך שב-20 השנה שעברו מאז הנחיתה לא נלמד ונעשה כמעט דבר מהאירוע הייחודי הזה כדי לקדם מטרות ראויות שיכולות לעזור לפיתוח חיי האנושות, אלא רק נוצל לצרכים פוליטיים כאלה ואחרים. ואולי, כדאי קודם לפתור כמה בעיות "מקומיות" לפני שאנו פונים אל החלל. יתכן שהאדם הגיע לירח מוקדם מדי כמו שנכתב בשיר "?Did we fly to the moon too soon".

לקראת צאת הסינגל בספטמבר 1992, החלו ב-EMI בקמפיין פרסום מסיבי. זוכרים את הפרסומת המוזרה? זו היתה אחת הדרכים המרכזיות שבה קודם הסינגל. בנוסף, נתלו פוסטרים של Tasmin Archer ברחבי המדינה והיא נשלחה להתראיין בתוכניות רדיו שונות. כמעט 100,000 ליש"ט הושקעו בקידומה של Archer. סכום גבוה במיוחד ביחס לאמן חדש.
"כשהסינגל סוף סוף יצא, זה היה כמו קסם. הוא התנגן בכל תחנת רדיו אפשרית" סיפר Cecillon שהיה האחראי הראשי לפרויקט הזה. ואכן, זה היה השיר הזה המושמע ביותר ברדיו הבריטי במשך 3 שבועות.
אל מצעד הסינגלים נכנס Sleeping Satellite בשבוע שהסתיים ב-12.9.1992. הכניסה היתה רק אל המקום ה-50 אבל מכאן הוא טיפס ועלה באמצע אוקטובר אל המקום הראשון כשהוא מדיח מהפסגה את להיט הענק Ebeneezer Goode של ה-Shamen ותוך כדי שהוא עוקף להיט גדול אחר – End Of The Road של Boyz II Men ששהה באותו זמן במקום הראשון בארה"ב ויהיה גם זה שלאחר שבועיים ידיח את Sleeping Satellite מהפסגה. בכל הנוגע למספר העותקים הכולל שנמכרו מהסינגל, יש גרסאות שונות כהמספר נע בין 250,000 ל-300,000 עותקים. לתושבי ברדפורד היתה כעת סיבה טובה לגאווה – לראשונה הגיע אמן יליד המקום לפסגת המצעד הבריטי כחלק מקריירת סולו.

"זה היה הרבה יותר מתיש מאשר מהנה" סיפרה Archer על מסע הקידום של הסינגל שהוביל אותו לפסגה, ולא רק בבריטניה. הוא הגיע גם לטופ 10 בהולנד, צרפת, שבדיה ושוויץ ולמקום הראשון באירלנד ובישראל. בארה"ב הוא הגיע למקום ה-32.
ההצלחה הפתיעה את חלק ממבקרי המוזיקה. Tasmin Archer לא נראתה כמו כוכבת פופ טיפוסית מה שהתבטא גם בהופעתה ולבושה בקליפ של השיר. ואולי, דווקא הייחודיות הזו תרמה למכירות ולהשמעות הרבות. הסבר נוסף להצלחה טמון בכך שרבים חשבו שמדובר בעצם בשיר אהבה שמדבר על מערכות יחסים, רגשות ואכזבות ושכל עניין הירח והחלל הוא בעצם מטפורה.
ככל שחלף הזמן הבינו יותר אנשים את הכוונה המקורית של השיר כשהשיא היה מכתב שהתקבל במשרדי EMI מטעם מרצה לטכנולוגיית חלל באוניברסיטת בריסטול שביקש לראיין את Tasmin Archer למגזין מוביל בתחום מכיוון שלדבריו היא מייצגת דעה רווחת בציבור הבריטי בקשר לחקר החלל.

ההצלחה של Archer עוד המשיכה עם צאת האלבום Great Expectations שהגיע למקום ה-8 במצעד האלבומים הבריטי. בפברואר 1993 יצא הסינגל השני – In Your Care, שעסק באלימות נגד ילדים והכנסותיו נתרמו לצדקה, שהגיע למקום ה-16. באותו חודש זכתה Archer בפרס בטקס ה-Brit Awards בקטגוריית ה-British breakthrough act. אבל מכאן, הדברים התחילו להשתבש.
הסינגלים הבאים כבר לא הגיעו לטופ 20 היחסים של Archer עם EMI התערערו לאחר שהם ניסו להכתיב לה את אופי האלבום השני – Bloom, בניגוד לרצונה. מועד יציאתו של האלבום נדחה שוב ושוב. הוא הופיע רק ב-1996 ולא זכה להצלחה.

"זה היה סיוט שגרם לי לאבד עניין בתעשיית המוזיקה לכמה שנים וגרם לי למחסום כתיבה". סיפרה Archer על התקופה ההיא.
כדי להשתחרר מאותו מחסום כתיבה ניסתה Archer לגוון את חייה ולהסיח את דעתה מהמשבר אותו עברה בדרכים יצירתיות. מי שעזר לה בכך היה John Hughes שהפך בינתיים לשותפה לחיים. הוא הציע לה באחד הימים לבוא איתו למשחק כדורגל של קבוצת סנדרלנד שאותה הוא אוהד והיא התמכרה לחוויה.
"הכדורגל לא פתר לי את בעיית מחסום הכתיבה אבל הוא מאוד עזר, פתאום יכולתי לסיים את השירים שהתחלתי לכתוב", סיפרה Archer שיצאה לקראת שנת 2006 לדרך חדשה שבה היא פועלת גם בימים אלה – יוצרת עצמאית, הרחק מאור הזרקורים אבל עם קהל מעריצים נאמן. ב-2015 היא גם שלחה מסר קצר לאסטרונאוט הבריטי טים פיק בעזרת ערוץ היוטיוב של סוכנות החלל האירופית

במבט לאחור, החזון של Jean-Francois Cecillon לא ממש יצא אל הפועל ו-Tasmin Archer לא הפכה להצלחה מסחרית לטווח ארוך אבל גם אחרי יותר מ-20 שנה Sleeping Satellite נשאר שיר אהוב. "זה פנטסטי בעיני שהוא עדיין מושמע ומקבל כל כך הרבה תשומת לב ואני אסירת תודה על כך" אומרת Archer.
אז הקריין ברדיו כבר לא שואל היום "מי זו Tasmin Archer" ואם היתה יוצאת פרסומת עדכנית השאלה היתה כנראה "לאן היא נעלמה?" האמת היא, ש-Archer אכן נשאלת את השאלה הזו עד היום והיא משתדלת גם לענות ולהתכתב עם הפונים אליה דרך עמודי הפייסבוק והטוויטר שלה.